KONSER
Açılış Konseri 12. Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Ulusal Beste Yarışması Konseri
6/2/2023
9:30 PM
Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi
7+
İZMİR DEVLET SENFONİ ORKESTRASI
Şef: Oğuzhan Balcı
Solistler: Can Özhan, Özgecan Günöz
Program:
Sunum ve Oylama Hakkında Bilgi
Hasan Niyazi Tura / Solist: Can Özhan
Arda İşkol / Solist: Özgecan Günöz
HASAN NİYAZİ TURA besteci, orkestra şefi
1982 yılında İstanbul’da doğdu. Küçük yaştan itibaren kompozisyon, armoni ve kontrpuan çalışmalarına babası Prof. Yalçın Tura ile başladı. Yedi yaşında Prof. Gönül Gökdoğan ile başladığı keman eğitimini, Prof. Nuri İyicil ile sürdürerek 2003’te mezun olduğu Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda Prof. Hasan Uçarsu ile de özel olarak kompozisyon çalıştı. 2004 yılında T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın açtığı Ulusal Beste Yarışması’nda “1. Senfoni”si ile “Büyük Ölçekli Senfonik Eserler” kategorisinde birincilik ödülünü kazandı. Kemanda ustalık çalışmalarını Prof. Cihat Aşkın ile sürdürerek 2006 yılında Cemal Reşit Rey’in “Keman Konçertosu”nun ilk seslendirilişini gerçekleştirdi. 2007 yılında merhum Org. Aytaç Yalman’ın hazırladığı metin üzerine “Şehitler Oratoryosu”nu besteledi. Prof. Gürer Aykal ile özel olarak çalışmaya başladığı orkestra şefliği dalında yüksek lisans çalışmalarını 2010 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı’nda Prof. Rengim Gökmen ile tamamladıktan sonra, ülkemizde Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, İstanbul Devlet Opera ve Balesi, Ankara Devlet Opera ve Balesi, Samsun Devlet Opera ve Balesi, Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası, Antalya Devlet Senfoni Orkestrası, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrası, Muğla Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrası, CRR Senfoni Orkestrası, Orkestra Akademik Başkent, Karşıyaka Oda Orkestrası ve Doğuş Çocuk Senfoni Orkestrası; yurtdışında Sliven (İslimye) Senfoni Orkestrası (Bulgaristan), Karaganda Senfoni Orkestrası (Kazakistan) ve Orta Saksonya Fialrmoni Orkestrası ile şef olarak sahneye çıktı. 2012 yılında bestelediği ve ilk seslendirilişi aynı yıl Katar’da yapılan “Klarinet Konçertosu” yurtiçi ve yurtdışında çeşitli solistlerce seslendirildi. 2013 yılında bestelediği “Aspendos: Yüzyılların Aşkı” balesi, aynı yıl gerçekleştirilen 20. Uluslararası Aspendos Opera ve Bale Festivali’nde Nugzar Magalaşvili’nin koreografisi ile sahnelendi. İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı siparişi üzerine bestelediği “Şehidin Türküsü” senfonik şiiri 43. İstanbul Müzik Festivali’nin (2015) açılışında seslendirildi. “Konçertango” adlı keman konçertosunun Almanya’daki ilk seslendirilişinde solist olarak sahne aldı. “Andante” dergisi 2016 Donizetti Klasik Müzik Ödülleri’nde “Yılın Bestecisi” seçilen Tura, ayrıca 2020 yılında “Onlar” başlıklı çoksesli koro eseriyle “4. Çoksesli Koro Eserleri Beste Yarışması”nda ikincilik; “Horondo Capriccioso” adlı eseriyle de “6. ADK-DER Beste Yarışması”nda birincilik ödülünü kazandı. Doğuş Grubu’nun 2006 yılında başlattığı sosyal sorumluluk projesi Doğuş Çocuk Senfoni Orkestrası’nın kuruluşundan beri Şef Yardımcısı olarak çalışan Tura, 2021 yılından beri İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın 1. Şef vekili olarak görev yapmaktadır.
ARDA İŞKOL, besteci
7 Haziran 1998’de Mersin’de doğdu. 2009 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Keman bölümüne kabul edildi. Yedi yıl kadar sürdürdüğü bu eğitimi boyunca çeşitli ustalık sınıflarına katıldı, orkestralarla, farklı çalgı gruplarıyla ve solo olarak Türkiye’de ve Avrupa’da konserler verdi. 2016’da lisans eğitimini Kompozisyon bölümünde sürdürme kararı aldı. Önce Burhan Önder sonra Turgay Erdener ile çalıştı. Hasan Uçarsu, Emre Sihan Kaleli, Tolga Yayalar, Yiğit Aydın ve Onur Türkmen gibi bestecilerin söyleşileri ve ustalık sınıflarına katılma fırsatı buldu. 2019/20 kış sömestrinde, Erasmus programı ile Almanya’ya giderek Hochschule für Musik Karlsruhe’de eğitimini sürdürdü. Buradaki eğitimi sırasında Wolfgang Rihm ve Markus Hechtle gibi isimlerle çalışma fırsatı buldu. Ayrıca, alman şair Friedrich Hölderlin’in 250. Doğum gününü kutlamak adına düzenlenen bir şarkı yarışmasında da birincilik ödülü aldı. Erasmus eğitimi sonrası kompozisyon çalışmalarına Xatıra Ahmedli Cafer ile devam etti ve Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Kompozisyon bölümü Lisans devresinden 2021 yazında bölüm birincisi olarak mezun oldu. ‘Kadıköy Belediyesi Süreyya Operası Ulusal Beste Yarışması 2021’ finalinde de Birincilik ödülüne layık görülen İşkol, BESOM’un düzenlediği ‘Çocuk Parçaları Piyano Beste Yarışması’ kapsamında da mansiyon ödülü aldı. Yüksek Lisans eğitimini yine mezun olduğu okulun Kompozisyon bölümünde, Xatıra Ahmedli Cafer ile sürdürmektedir.
PROGRAM NOTLARI
Hasan Niyazi Tura;
“Keman Konçertosu”
Misterioso – Serioso p.1/Variazioni con Tema. Adagio p.47/ 3.Allegro agitato p.61
Bu konçerto 2022 Aralığının son günlerinde, İKSEV “12. Nejat F. Eczacıbaşı Ulusal Beste Yarışması için bestelendi. Bestecinin uzunca bir süre sürdürmüş olduğu keman solistliği kariyeri, birikim ve yansıma bakımından bu konçertoya temel oluşturdu. Konçerto, üslup ve anlatım bakımından, bestecinin iki yıl önce bestelediği ve ilk seslendirilişi yakın zamanda gerçekleştirilen Viyolonsel Konçertosu ile benzerlikler taşımaktadır. Ağır bir giriş ile başlayan Birinci Bölüm iki karşıt fikrin sunularak işlendiği bir sonat allegrosudur. Kemanın teknik ve lirik olanakları, orkestra ile diyalog içinde sunulmaktadır. İkinci Bölüm, "Variazoni con Tema", bir Ege türküsü (Ötme de Keklik) üzerine, tema ve çeşitlemeler formunda bestelenmiş olup, türkünün etkisini arttırmak amacıyla temanın sunumu, özgün ezginin çekirdeklerinin işlendiği soyut çağrışımlarla dolu altı çeşitlemeden sonraya bırakılmıştır. Son bölüm, canlı ve eğlenceli bir karakterde olup, canlı bir İtalyan dansı olan "Saltarella"yı andırmaktadır. Yapıt, solist ve orkestranın karşılıklı olarak yükselttiği bir ortam ile son bulur.
Arda İşkol
“Keman Konçertosu”
İKSEV “12. Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Ulusal Beste Yarışması” kapsamında yazılmış olan bu konçerto üç bölümden oluşmaktadır. Her bölümün formal yapısında kendine ait bir özelliği bulunmaktadır. İlk bölüm klasik bir sonat-allegro formunda yazılmıştır ve formu oluşturan bütün bölmelerin uzunluğuna altın oran hesaplamalarıyla karar verilmiştir. Ağır ve durağan başlayan bu bölüm, gelişme bölmesi ve solo kemanın kadansı sonrasında heyecanın giderek artması sonucu enerjik bir koda ile son bulur. İkinci bölüm ise pasakalya formunda kurgulanmıştır. Bir varyasyon formu olan pasakalya, geleneksel olarak üç zamanlı yazılmaktadır. Bu bölüm de yine bu gelenekten ayrışmayarak üç zamanlı olarak tasarlanmıştır. Başta kontrbaslarda duyurulan beş ölçülük pasakalya teması orkestra içerisinde yer değiştirerek sürekli gelişime uğratılmaktadır. Bu süreçte elde edilmeye çalışılan çeşitli tonal ve makamsal tınılar bölüme renkli bir karakter vermektedir. Son bölüm, tıpkı ilk bölüm gibi sonat-allegro formundadır fakat form dâhilindeki bölmeler bu sefer simetrik olarak düzen almışlardır. Yani yirmi ölçü süren giriş, koda bölmesinin de yirmi ölçü süreceğini belirlemiştir. Diğer bölümlerden farklı olarak hızlı, enerjik ve aksak bir yapıda olan bu bölüm, ülkemizin müzik ve dans geleneğinden esintileri içinde barındırmaktadır.

Bilet satış ve bilgi için: iksev.org
biletix.com